Qigong este o practica milenara Orientala pentru sanatate

Qigong este o practica milenara Orientala pentru sanatate la baza fiind …. respiratia … dumneavoastra.

Organizatia Mondiala a Sanatatii (O.M.S) recomanda pe langa medicina alopata, medicina traditionala orientala si recunoaste Qigong si T’ai Ch’I ca fiind cele mai bune exercitii fizice cu efect profilactic si de vindecare. Sant tehnici parte integranta a Medicinii Traditionale Orientale, ce contine metode milenare arhicunoscute precum: Accupunctura, Presopunctura, Dao Yin, Tuina, Moxa, Reiki etc.

Practica scolii noastre, e bazata pe 5 Factori esentiali ce intretin Viata:

1. – mancare sanatoasa

2. – apa curata

3. – respiratie sanatoasa

4. – meditatie

5. – credinta

Pe scurt chinezii spun asa: „fara mancare traim 40 de zile, fara apa, 10 zile, fara aer … 4 minute”.

In Romania, din pacate populatia tarii scade dramatic. Tara noastra a pierdut in realitate „ceva” intre 3 si 3,5 milioane de locuitori, asta in timp ce fosta Yugoslavie in 11 ani de razboi civil, a pierdut 1,1 – 1,4 milioane de locuitori. Dezastrul Romanesc este … incalculabil … Cauza pricipala ??? Boli, accidente si … necredinta, un dezastru; cel mai mare dezastru pe timp de pace si razboi al Natiunii Romane. Putem stopa aceasta ? Cum ?

Educand oamenii pentru sanatate, prevenind, dar si vindecand.

Astfel, eu personal, cu experienta mea de … 25 de ani in domeniu si mai ales vorbesc de propiul meu rezultat de sanatate ( tin sa afirm ca este un … rezultat ce poate ului) eu vad in aceste prime generatii de practicanti, viitorii instructori recunoscuti de Ministerul Sportului si Directiile de Sanatate, in conformitate cu Legea Medicinii Alternative.

Va doresc curaj, cinste, credinta, perseverenta pe acest drum de lumina, sanatate, speranta si dragoste.

Cristian Butaru

Profesor de teologie / Antrenor

5 Cieh Kung Fu

5 Dan Ju Jutsu

===========================================================================

SA PRACTICAM QIGONG, T’AI CHI CH’UAN SI DISCIPLINE ASOCIATE PENTRU SANATATEA NOASTRA SI A CELOR DIN JURUL NOSTRU, ACEASTA E OFERTA NOASTRA, CARE O OFERIM CU TOATA DRAGOSTEA, FATA DE TOTI SEMENII exercitiile respiratorii (qi gong ) formeaza un “sistem metodologic” care permite sa consolidam organismul, sa interim starea de sanatate, sa avem aportul de energie interna proaspata necesara, mai ales pentru cei care o consuma in “cascade”; pentru tratamente pe baza de energie interna sau transmisie telepsihica, de exemplu.Aceste exercitii constitute o mostenire deosebita, nepretuita a culturii antice chineze.Qigomg, Qi Gong sau Chi Kung, Chi Cong, Ki Kung etc sint exercitii care prin practicarea lor au un efect deosebit asupra omului, intaresc organismul, previn bolile si maresc durata de viata . Exercitiile respiratorii, propii Scolii Shaolin, constitue un sistem original, bazat pe exercitii curative sistem ce permite sa se obtina echilibrul intern si sa se dezvolte mobiliatea externa.Experienta lunga de mii de ani demonstreaza efectul curativ al acestor sisteme asupra organismului uman. Aceste exercitii sint destinate sa normalizeze activitatea cotidiana si sa stabileasca echilibrul Yin Yang.Practica Qiqong-ului purifica si asaneaza meridianele si ramificatiile Jing Luo, mentine echilibrul intre Qi – respiratie si sange, stabilizind respiratia fundamentala – Zong Qi, respiratia protectoare – Wei Qi si repiratia initiala – Yuan Qi. Urmeaza asanarea naturala a organismului, renasterea activitatii spiritului care contribuie la prelungirea vietii.Qiqong-ul este folosit la prevenirea maladiilor cardiace, diabetul, hipertensiunea, maladiile cronice ale stomacului, ciroza hepatica, maladiile ochilor maladii psihice, neurastenice, isteria, consecinte ale comotiilor cerebrale.In artele martiale Qiqong-ul este esential, pentru recuperarea energiei pierdute in timpul antrenamentelor sau luptelor, pentru revigoararea organismului, pregatirea pentru relaxare, meditatie, concentrare si reechilibrare energetica.Doriti s ava alaturati grupului nostru ? Doriti sa lucram impreuna pentru sanatatea nostra ?Grupul d elucru, este in fapt o familie, fiecare il ajuta pe colegul sau, fie si prin prezenta si in plus, in grup, energia pulseaza ca florile copacilor ce se deschid primavara.Alaturi de noi veti practica QIGONG, T’AI CHI, DAO YIN (automasaj) si puteti s ava alaturati grupului de studiu in Orientalistica, pe care dorim sa il initiem. Organizam si ceea ce denumim „stagiul cel lung” adica la final de saptamana exersam impreuna la munte. =======================================================================================================================================CE

CE ESTE QIGONG ???

Exercitiile respiratorii (qi gong ) formeaza un “sistem metodologic” care permite sa consolidam organismul, sa intarim starea de sanatate, sa avem aportul de energie interna proaspata necesara, mai ales pentru cei care o consuma in “cascade” pentru tratamente pe baza de energie interna sau transmisie telepsihica, de exemplu.Aceste exercitii constitute o mostenire deosebita, nepretuita a culturii antice chineze.Qi Gong sau Chi Kung, Chi Cong, Ki Kung etc sint exercitii care prin practicarea lor au un efect deosebit asupra omului, intaresc organismul, previn bolile si maresc durata de viata . Exercitiile respiratorii, propii Scolii Shaolin, constitue un sistem original, bazat pe exercitii curative sistem ce permite sa se obtina echilibrul intern si sa se dezvolte mobiliatea externa.Experienta lunga de mii de ani demonstreaza efectul curativ al acestor sisteme asupra organismului uman. Aceste exercitii sint destinate sa normalizeze activitatea cotidiana si sa stabileasca echilibrul Yin – Yang.Practica Qiqong-ului purifica si asaneaza meridianele si ramificatiile Jing Luo, mentine echilibrul intre Qi – respiratie si sange, stabilizind respiratia fundamentala – Zong Qi, respiratia protectoare – Wei Qi si repiratia initiala – Yuan Qi. Urmeaza asanarea naturala a organismului, renasterea activitatii spiritului care contribuie la prelungirea vietii.Qiqong-ul este folosit la prevenirea maladiilor cardiace, diabetul, hipertensiunea, maladiile cronice ale stomacului, ciroza hepatica, maladiile ochilor maladii psihice, neurastenice, isteria, consecinte ale comotiilor cerebrale.In artele martiale Qiqong-ul este esential, pentru recuperarea energiei pierdute in timpul antrenamentelor sau luptelor, pentru revigoararea organismului, pregatirea pentru relaxare, meditatie, concentrare si reechilibrare energetica.QIQONG – tehnica modelarii energiei interne, arta secretaIncepem „impreuna” un serial interesant despre „secretele” artelor Martiale Chinezesti si vomstudia impreuna cate ceva despre Qiqong / Chi Kung, T’ai Chi, Kung Fu, dao Yin / Do In, Tuina, meditatie, relaxare, concentrare.Aceasta tehnica consista in a reincarca energetic tot orgnanismul uman.Este necesara atentia, pentru a invata toate secventele unui exercitiu Qiqong, pentru a obtine bune rezultate si ca acestea sa fie constante. O aplicare a acestora in mod constant, duce la o invatare ca si cum am dobandi un reflex si deci, nu reprezinta o fortare mentala sau organica.Qiqong / Chi Kung este o metoda simpla, usoara de a o prezenta tutror celor interesati. Scopul acestor exercitii este acela de a restabili o ordine in campul energetic, incarcand organismul si mintea cu hrana lor esentiala. Qiqong / Chi Kung e o metoda stiintifica si totusi naturala. La baza ei sta relaxarea, linistea mentala, serenitatea spiritului si pacea inimii si a sufletui si evident idealul comuniunii Om-Spirit.Marea parte a problemelor noastre, desemenea variile maladii in curs, reprezinta cauza alterarii acestor „parti” fundamentale .Cele mai importante scoli de Chi Kung / Qigong recunoscute in China, sant scoala Confucianista, Taoista, Budhista, Scoala Medicala de Chi Kung si Scoala de Arte Martiale Chineze sau asa cum mai e numita; scoala de “Wu Shu Kung Fu”, fiecare scoala dintre acestea au propiile principii si metode de prezentare si instructie in materie.Trecem la antrenament ? Bun, atunci afla ca in momentul in care practici Qigong trebuie sa iti concentrezi gandurile, dupa vechiul proverb; “cel care face Qiqong, nu se gandeste la dragonii care se joaca in fata casei sale si nu ii e frica de ascutita sabie care suiera deasupra capului sau, calmul sau imperturbabil, este asemanator nobilului (Jun zi) care se plimba departe pe munte”. Dar pentru ca spiritual sa fie capabil sa se concentreze, trebuie ca practicantul sa se odihneasca, adica sa se debaraseze de orice gandire straina. Se atinge aceasta stare, concentrand Spiritul pe Campul de Cinabru – Tan Tien. Aici este “Marea suflului” / „qi hai”s, recipientul Qi, care “este capabila sa inghita cele 100 de boli”.Concentrarea respiratiei si a Spiritului este rezultatul asteptat, caci ratiunea asculta ordinele creierului (ratiunea ne ajuta sa facem planul de antrenament sis a dorim sa practicam Qiqong). Aceasta e singura cale de a atinge starea care san u permitaQi-ului fundamental (Zong Qi), Qi-ului protector (Wei Qi) si Qi-ului initial (Yuan Qi) sa se disperseze in organism.Un incepator poate intelege usor principiile exercitiilor Qiqong, insa starea de relaxare initiala, e dificil de atins la inceput, este dificil sa coordonezi gandurile, acum la inceput de drum., caci “repaosul (relaxarea) provine din gandirea pura”.Oricum regula de aur este numita si “regula celor 3 antrenamente”; dimineata foarte devreme, noaptea foarte tarziu si la miezul zilei si aceasta doar … in fiecare zi, mereu.Pa Tuan Chin – “8 panze de brocat pretios”La fiecare antrenament este necesara efectuarea unor exercitii care pregatesc corpul pentru practica Qiqong, T’ai Chi, Kung Fu sau pur si simplu il pregatesc pentru … viata.In mod profan le putem numi exercitii de punere in forma sau pregatitoare, ce incalzesc muscii si pun in forma articulatiile.Pa Tuan Chin, inseamna literar; “8 panze de brocat pretios”, in fapt o serie de 8 exercitii create in sec. XII e.n de catre generalul erou al Chinei, Yueh Fei ( care a mai creat, un stil ce ii poarta numele si un alt stil suplu (intern) care dupa unii experti a stat la baza Hsing I Ch’uan.Scopul celor “8 panze de brocat pretios” este acela de „a deschide cele 3 porti” adica de a „elibera” umerii, talia, coapsele pentru a facilita apoi circulatia energiei.Pa Tuan Chin se deosebeste de gimnastica occidentala, in special prin metoda de respiratie suprapusa practicii in sine.In afara de setul antic de 8 exercitii Pa Tuan Chin ( care fiecare din ele se repeta de 8 ori), mai exista un set de exercitii Pa Tuan Chin, mai „modern”, compus la randul sau din 8 exercitii … noi cei ce santem legati de Scoala Marelui Maestru Chang Dsu Yao ( http://www.fktl.it ) stim ca exista si un al 3 lea set … si evident il cunoastem si va invitam sa veniti sa le practicam impreuna. Iata cum denumeste scoala italiana, tehnicile pa Tuan chin din prima serie … si copiem exact, ca s anu existe dubiu:PA TUAN CHIN TI I LU (prima serie)Terminologia:1. SHUANG SHOU TO T’IEN = reggere il cielo con due mani.2. TSO YU K’AI KUNG = tirare con l’arco a sinistra e a destra.3. CH’U PEI TU LI = alzare il braccio in equilibrio con una gamba.4. TSO YU HOU CH’IAO = guardare a sinistra, a destra e indietro.5. YAO T’OU PAI WEI = oscillare la testa e la parte posteriore (coda) del corpo.6. CH’IEN HOU CH’IAO = piegare la vita avanti e indietro.7. TSO YU FANG TA = parare e colpire a sinistra e a destra.8. YU CHU CH’I T’IEN = con la schiena diritta (letteralmente il pilastro di giada) battere il piede sette volte.Totodata vom studia impreuna si Dao Yin sau Do In, arta automasajului si … T’ai chi Ch’uan, fie ca va fi vorba de stilurile Wu, Yang, Song, atat forme de sanatate, cat si forme martiale, cu mana goala sau cu arme.Toate aceste “bucurii” atat spirituale dar nu numai … se vor putea practica liber si deschis, prin intermediul “Federatiei Romane de Arte Martiale Traditionale Chinezesti – FRAMTC” … asa cum nu s-au practicat din pacate, pana acum, timp de … 17 ani in .. democratie, dar vina nun e apartine numai noua, ci si …”sistemului” social si politic, care …. fff. greu devine ce ar fi putut fi mai din timp.Aceste cunostiinte sant necesarea fi transmise correct, la cat mai multi oameni, mai ales in Romania, pentru a reusi sa conservam starea de sanatate a omului de rand, atat de alterata in ultimii 17 ani, amintim ca populatia Romaniei a scazut dramatic … 20 de milioane e un vis … chiar si considerandu-I pe cei plecati afara. E fals, totul este DRAMATIC, sacalii si hienele asteapta la coltul strazii si au tupeu, chiar in Numele prea Sfant al Domnului Dumnezeu, al Sfintei feciaore si asa mai departe, sa “vandal” secrete ale vietii adevarate, numai de ei cunoscuta … tehnici alimentare, care costa, mancare VIE, “facuta” numai de “ei” escrocii, fii ai intunericului, aer VIU, apa VIE, aer Viu … etc .. numiti de metratroni si betatroni si alte “gaselnite”. Si in final, se dau bani, caci amaratii dau bani sa mai traiasca o zi in plus.Sa le vedeti piosenia falsa pus ape fete … cum, plang si se bucura de bucuria ta amarata ca mai respiri ( evident, pe la spate dai banu …ca altfel fff. ocupat “maestrul” si, il cheama lumile astrale etc .. si asa isi fac case, masini, envisageaza Occidenturi si lumi necunoscute ).Sa le vedeti falsitatea … e ceva … incredibil, diavoli, diavoli vii, ce vin ca in filmul Zorba … si inainte sa inchizi ochii iti iau si ciorapii din picioare si daca de la Primarie se dau bani sa iti faca o slujba de inmormantare, is in stare s ao faca si pe asta, in numele „stiintei” si „religiei” …lor.Sa piara de la fata Tatalui ceresc acesti fameni … sa facem lumina, sa dam cunostiinte tuturor, sigur nu spune nimeni ca totul paote fi gratis, nu nu poate fi, caci si cel ce transmite cunostiinte trebuie sa isi satisfaca necesitati absolut umane. Dar prin intermediul unui cadru institutionalizat, onest, va inceta o mare parte din practica haotica, iar Legea Medicinii Alternative, va ajuta, urmeaza ca si voi, cei carora ne adresam, sa o doriti. Cu dragoste si frica de Dumnezeu, SI GUNG CRISTIAN BUTARU

======================================================================================================================================T’ai T’ai Chi Ch’uan

este o forma dinamica de practica, in care practicantul invata cum sa-si foloseasca energia acumulata prin practicile meditative, circuland sistemul energetic. Este cunoscut ca arta martiala, fiind considerat esenta artelor martiale chinezesti datorita frumusetii si eficacitatii sale. Caracteristic T’ai chi Ch’uan-ului este miscarea lenta, circulara, continua, toate acestea ducand la obtinerea unor rezultate spectaculoase in dezvoltarea fizica (sanatate) dar si spirituala a omului. Poate vi se pare ciudat dar chiar O.M.S (Organizatia Mondiala a Sanatatii) a declarat, in 1988, taiji-ul, ca fiind cea mai buna forma fizica de practica. Prin miscarea lenta a formelor, practicantul isi educa mintea si corpul. Mintea are timp sa conduca miscarea iar corpul are timp sa o execute. Practicantul are in felul acesta posibilitatea sa-si focalizeze atentia nu numai pe miscarea exterioara dar si pe miscarea interioara a energiei. Poate conduce qi-ul(energia) de-a lungul meridianelor si il poate manifesta prin loviturile de palme, pumn, picior etc. El isi poate conduce qi-ul in oase, muschi, tendoane, organe si glande, facandu-le mai puternice si mai sanatoase. Miscarea circulara ajuta energia sa circule usor prin meridiane, de aceea pozitia membrelor sau a trunchiului nu trebuie sa creeze unghiuri drepte pentru a nu bloca fluxul energetic. Odata invatat acest lucru el va fi folosit si in viata de zi cu zi, astfel invatam cum sa nu ne mai blocam energia in activitatile noastre curente (in special in cele sedentare). Prin miscarea continua, taiji-ul alimenteaza in permanenta toate zonele corpului, organele si glandele cu energie si sange. Qi-ul (energia), am invatat din articolele precedente, trebuie sa circule liber si cat mai mult prin meridianele energetice. Orice blocare sau stagnare a qi-ului duce la blocarea functiilor energetice, in prima faza, dupa care apar prolemele de sanatate in plan fizic. Pastrand sistemul energetic sanatos, noi ne pastram corpul fizic sanatos. Orice disfunctie sau boala apare mai intai in sistemul energetic abia apoi se fixeaza in corpul fizic. Prin folosirea principiului yin-yang practicantul ajunge sa-si creasca rezistenta la efort. Prin folosirea alternativa a bratelor si picioarelor, de genul un brat lucreaza celalalt se odihneste, organismul invata sa se relaxeze in timpul miscarii si sa se miste in timpul relaxarii, acest lucru creeaza posibilitatea unei activitati continue, care sa nu necesite pauze. Daca la inceput practicantul oboseste dupa cateva minute de practica , dupa un timp el ajunge sa lucreze ore in sir fara sa simta nevoia de a se opri. Acestea ar fi cateva din avantajele pe care le aduce practica taiji-ului. Poate cel mai important este ca dupa antrenamentul de taiji practicantul pleaca incarcat cu qi (energie) si nu obosit sau vlaguit cum se intampla dupa antrenamentul care foloseste alte practici fizice. Acest lucru este posibil dupa depasirea nivelului de incepator, dupa ce practicantul invata toate principiile de lucru cu qi-ul folosite in taiji. Depasirea nivelului de incepator depinde de fiecare. Nu exista timpi standard. Fiecare om are propriile cicluri de lucru, de invatare, fiecare are anumite probleme de sanatate, indiferent daca acestea s-au cronicizat (permanentizat) sau nu. Avantajul taiji-ului este ca poate fi practicat indiferent de varsta, conditie sociala, sex, religie sau apartenenta etnica. La fel ca toate practicile taoiste a fost creat pentru oameni si in slujba oamenilor. Ca noi il folosim sau nu, asta depinde de fiecare dintre noi, de nivelul nostru de intelegere, de ceea ce ne dorim de la viata.Principii T’ai chi Ch’uan1. principiul WUJIWUJI este existenta, universul, energia nemanifestata, haotica, ceea ce exista dintru inceputuri si spre care se indreapta evolutia universului. WUJI este inceputul si sfarsitul in care toate lucrurile exista potential. In T’ai chi Ch’uan, WUJI este starea de relaxare si calm (Song Jing), de repaos a mintii si a corpului, este starea de receptivitate in care toate directiile sunt posibile si egale, stare pe care practicantul cauta sa o patrunda la inceputul practicii, si pe care incearca sa o mentina in timpul executiei taolu-ului, in timpul luptei, si chiar tot timpul vietii. Aceasta stare mentala e posibila dupa multi ani de practica si putini maestri au atins-o. Exersarea Zhuang-ului (Stalpul) Wuji favorizeaza intrarea in starea WUJI2. principiul TAIJITAIJI inseamna dualitatea Yin-Yang. “In miscare se deschide, in repaos se inchide” . In repaos cele doua forte antagoniceYin-Yang coexista fara sa se diferentieze. Indata ce apare miscarea, cele doua forte se despart si se manifesta. Fortele Yin-Yang exista in orice miscare sau pozitie fixa. Sus-jos, Stanga-Dreapta, Fata-Spate, Deschidere-Inchidere (Kai-He), Gol-Plin (Xu-Shi), Duritate-Suplete (Gang-Rou), Contractie-Dilatare (Qu-Shen). In interiorul Yang-ului exista Yin, in interiorul Yin-ului exista Yang. In T’ai chi Ch’uan aceasta inseamna ca in fiecare segment al corpului exista o parte Yin si una Yang. Un picior este tare si celalalt picior este moale, un brat este tare si celalalt este moale. Practicantul de T’ai chi Ch’uan trebuie sa fie ca un “drug de fier invelit in vata de bumbac”, tarele invelit in moale, energia tare in interior si forta moale in exterior. In lupta acest principiu se aplica echilibrand/neutralizand energia/forta adversarului prin aplicarea fortei antagonice asupra adversarului. Abilitatea de a simti propria energie Yin-Yang se exerseaza prin Zhuang in pozitii de lupta sau exersare de forme simple cu viteza de executie foarte lenta. Abilitatea de a simti energia adversarului se exerseaza prin Tui Shou (impingerea mainilor).3. Cerul, Omul, Pamantul (Tian, Ren, Kun)Cerul (Yang) este sus, Pamantul (Yin) este jos, Omul (Taiji) este la mijloc. Se spune ca practicantul de T’ai chi Ch’uan trebuie sa uneasca Cerul cu Pamantul. Varful capului (Bai Hui) trebuie sa impinga cerul, anusul (Hui Yin) trebuie sa puncteze Pamantul. Astfel coloana vertebrala si intregul corp sunt drepte.Energia rinichilor se ridica pe coloana trecand prin cele trei porti deschise Mingmen, Dazhui si Yuzhen, si energia capului coboara in abdomen prin conectarea varfului limbii de cerul gurii (Tian Chi) formandu-se Micul Circuit Ceresc prin unirea celor doua canale energetice Du Mai si Ren Mai. Relaxarea umerilor, golirea pieptului astfel incat la subtioara sa incapa un pumn, scufundarea coatelor, extinderea coloanei, relaxarea soldului si coapselor, si respiratia abdominala inversa (Tu Na) duc la scufundarea energiei in campul de cinabru (Dan Tian), iar canalul Dai Mai (cercul din jurul soldului) se umple de energie.Principiul celor trei legaturi interne : Intentia (Yi) conduce energia (Qi), energia conduce forta (Li). Inainte de a executa o forma se vizualizeaza executia ei, apoi se executa si se contempla forma. Mintea-Intentie este Yang in momentul vizualizarii, si devine Yin in momentul contemplarii. Corpul este Yin in momentul vizualizarii, si devine Yang in momentul executiei.Principiul celor trei legaturi externe : Soldul este legat de umar, genunchiul este legat de cot, laba piciorului este legata de mana. Aceste legaturi respecta principiul unitatii , a miscarii intregului corp intr-un singur impuls – Quan.Principiile exersarii Tao Lu-ului, ce deriva din principiile de baza enumerate mai sus:YI – intentia, practicantul trebuie sa aiba o reprezetare clara a aplicatiei martiale, la inceput pe finalizare apoi cu timpul urmand ca aceasta sa fie aplicata de-a lungul intregului set. Practicantul nu trebuie sa se concentreze pe energie ci doar pe reprezentarea mentala. Mentalul (interiorul) conduce toate miscarile (exteriorul). “Mai intai sufletul apoi corpul (Xian zai xin hou zai shen)”. Intentia conduce energia : “Folosind sufletul se misca energia, folosind energia se deplaseaza corpul (Yi xin xing qi, yi qi yun shen)”.”Forma si spiritul se contopesc (Xing shen he yi)”. “Foloseste intentia si nu forta (Yong yi bu yong li)”. Astfel se va dezvolta “puterea matasii rasucite”(Chan Si Jing) : “Cand folositi forta lasati-o sa iasa la fel de bland ca atunci cand rasuciti firul din gogoasa viermelui de matase”.SONG – relaxarea, practicantul trebuie sa-si relaxeze atât mintea cât si corpul. Relaxarea celor noua articulatii (zona cervicala, zona toracala, zona lombara, incheieturile mâinilor, gleznele, coatele, genunchii, umerii, soldurile), duce la relaxarea mintii si la circulatia energiei. Relaxarea corpului duce la “scufundarea energiei”, energia fiind simtita ca niste furnicaturi in varful degetelor mainii si in talpi. “Fiti atat de relaxati incat nici o pasare sa nu-si poata lua zborul de pe umerii vostri si nici o musca sa nu se poata aseza”.QUAN – unitatea, miscarea corpului intr-un singur impuls: când practicantul misca chiar si-un deget, intreg corpul se va misca odata cu el. Nu trebuie uitat faptul ca ochii urmaresc miscarea corpului, iar atunci când corpul se opreste orice alta miscare trebuie sa înceteze. Deschiderea si ridicarea mainilor se sincronizeaza cu inspiratia, inchiderea si coborarea mainilor se sincronizeaza cu expiratia. Retragerea si ridicarea nivelului corpului se sincronizeaza cu inspiratia, inaintarea si coborarea nivelului corpului (scufundarea) se sincronizeaza cu expiratia.LIAN – înlantuirea, continuitatea, formele se nasc unele din altele, adica în întregul set nu trebuie sa apara pauze sau ruperi de ritm. Practicantul trebuie sa urmareasca sa obtina o viteza constanta si lenta aceasta aparând firesc când corpul este relaxat Miscari legate in ritm egal (Lianguan junyun). Prin miscari legate energia curge neintrerupta (Lianguan yiqi). “Miscarea precum norii care se destrama incet in vantul de toamna”. “Nori calatori si ape curgatoare (Xingyun liushui)”. “Pasii sa fie precum mersul pisicii”.YUAN – circularitate, se refera la miscarile rotunde care compun formele astfel ne lasând nici un colt sa apara, precum si la circularitatea aparenta a membrelor prin mentinerea articulatiilor coatelor si genunchilor îndoite, niciodata intinse la maximum, a zonei inghinale usor deschise si a axilelor goale în interior.Tui Shou (Impingerea Mainilor)O parte importanta în antrenamentul practicantului de T’ai chi Ch’uan o constituie exercitiile de Tui Shou, exercitii executate cu partener scopul lor fiind dezvoltarea senzitivitatii. Daca în rutina (Tao Lu) practicantul se studiaza pe sine, in “împingerea mâinilor” el studiaza adversarul.În Tui-Shou sunt câteva principii de baza :TING – ascultarea, conform acestui principiu practicantul trebuie sa “asculte” energia (jing-ul) adversarului. Adica sa perceapa directia, forta, si momentul în care partenerul actioneaza. De multe ori mâinile practicantului sunt comparate cu antenele unui greier. Practicantul observând intentia adversarului, acesta îl va urma aplicând principiul urmator.ZOU – plecarea, acest principiu pune accentul pe faptul ca cel care receptioneaza un atac trebuie sa evite sa opuna rezistenta, asa cum ar reactiona din reflex. Trebuie sa cedeze, sa se retraga urmând directia adversarului, lasându-i acestuia impresia ca da înapoi, ca pleaca. Prin aceasta retragere practicantul va “absorbi” energia adversarului, reducând mult forta de impact. Retragerea întotdeauna va fi în diagonala si niciodata liniar în spate. Practicantul va trebui sa pastreze o distanta optima care sa-i ofere atât sansa sa se apere cât si sa revina cu un atac pe masura. Pentru a pastra aceasta distanta va urma principiul urmator:NIAN – lipirea, prin acest principiu se ilustreaza calitatea practicantului de a nu pierde contactul fizic cu adversarul. Mentinând contactul cu partenerul (adversarul), practicantul poate sa-i controleze miscariile fara ca acesta sa-si dea seama. Dându-i o falsa impresie adversarului ca este stapân pe situatie practicantul va avea psibilitatea sa aplice urmatorul principiu :HUA – neutralizarea, urmând directia adversarului si pastrând contactul, elevul va reusi sa-l conduca într-o pozitie dezavatajoasa ne lasând-ui sansa ca acesta sa-si finalizeze lovitura (tehnica). Ajungând în ipostaza de a-si pierde echilibrul, adversarul va ancerca sa si-l recapete, atunci va veni momentul sa aplicam urmatorul principiu:.FA – emiterea fortei (tehnica), ajungând la acest moment practicantul de T’ai chi Ch’uan trebuie sa fi gasit locul si procedeul potrivit pentru a avea o eficienta maxima. Adversarul va încerca sa se redreseze, dar va fi prea târziu deoarece practicantul va actiona fara ezitare, ne lasându-i nici-o sansa sa se redreseze. În acest moment este bine sa-si imagineze ca împinge centrul de greutate a adversarului si nu locul care se afla sub palme sale. Se spune ca: “O forta de o mie de livre este invinsa de o forta de patru Cun (tsun-degete)”.În timpul practicarii exercitiilor de Tui Shou ambii parteneri vor aplica principiile: YI – intentia, SONG – relaxarea, YUAN – circularitatea, LIAN – continuitatea, QUAN – unitatea.Cele Treisprezece forme ale T’ai chi Ch’uan-uluiTreisprezece forme ale T’ai chi Ch’uan-ului sunt cele opt forme de miscare (simbolizate de cele opt trigrame BAGUA) impreuna cu cele cinci atitudini (simbolizate de cele cinci elemente WUXING).Primele patru trigrame sunt inscrise in cerc si reprezinta circularitatea si moliciunea din formele bratelor.Urmatoarele patru trigrame sunt inscrise in patrat si reprezinta duritatea miscarilor colturoase.Imbinarea Yin-ului cu Yang-ul in miscarile din T’ai chi Ch’uan inseamna transformarea cercului in patrat si a patratului in cerc.PENG (respingerea – cerul) este neutralizat de LU (rularea – pamantul)LU (rularea – pamantul) este neutralizat de JI (presarea – focul)JI (presarea – focul) este neutralizat de AN (impingerea – apa)AN (impingerea – apa) este neutralizat de PENG (respingerea – cerul)KAO (munte – ken) este neutralizat de LIEH (tunet – zhen)LIEH (tunet – zhen) este neutralizat de ZHOU (lac – tui)ZHOU (lac – tui) este neutralizat de CAI (vant – sun)CAI / TSAI (vant – sun) este neutralizat de KAO (munte – ken)PENG JING este forta de respingere a unui balon sau minge asupra careia actioneaza o forta exterioara, sau tensiunea din spitele unei umbrele deschise. Mingea nu se deformeaza, isi pastreaza forma chiar daca isi schimba pozitia. Aceasta se poate face prin translatie (pas inainte sau pas inapoi) sau prin rotatie (intoarcere la stanga sau la dreapta). Folosind PENG, practicantul de T’ai chi Ch’uan isi pastreaza circularitatea indiferent de actiunea adversarului. Forta PENG este continuta in toate celelalte forme.LU este rularea fortei adversarului spre stanga sau dreapta. Aceasta se executa prin pastrarea circularitatii membrelor corpului si rotirea soldurilor care prin intermediul coloanei vertebrale actioneaza asupra pieptului, umerilor si bratelor.JI este presarea adversarului. Reprezinta atacul sub orice forma cu adaugarea ca acesta se executa pe retragerea adversarului. In Tratatul T’ai chi Ch’uan-ului scrie : “Cand adversarul este dur, eu sunt suplu, numesc aceasta “a pleca”; cand eu ma aflu pe directia potrivita, actionez in maniera normala; cand adversarul da sa se retraga, il urmaresc, numesc aceasta “a lipi”. Cand se misca violent, replic violent; cand se misca relaxat, il urmez relaxat”.AN este impingerea adversarului, seamana cu impingerea unei mingii in apa spre in fata si in jos iar datorita fortei arhimedice mingea se opune impingerii. In Tratatul T’ai chi Ch’uan-ului scrie: “Cand atacul tau trebuie sa mearga in sus , trebuie sa-l indrepti mai intai in jos”.KAO este lovitura cu umarul, soldul, sau intregul corp.LIEH este despicarea sau desprinderea. Reprezinta actionarea asupra adversarului prin doua forte cu sensuri opuse.ZHOU este lovitura cu cotul sau genunchiul.CAI este tragerea sau apucare, este conducerea bratului adversarului spre o directie oarecare finalizata uneori prin tehnica articulara asupra incheieturii mainii sau cotului si apare in combinatie cu una din celelalte forme.Caracteristicile celor opt forme de miscare ale T’ai chi Ch’uan-ului :” PENG trebuie sa sustina, sa propteasca in sus,LU trebuie sa fie suplu,JI trebuie sa fie brutal, neasteptat,AN trebuie sa atace,CAI trebuie sa creeze vidul,LIEH trebuie sa fie surprinzator,ZHOU trebuie sa fie viguros,KAO trebuie sa produca colaps asemenea unui torent.”Cele cinci atitudini reprezentate de cele cinci elemente din medicina traditionala WUXING :Inaintare sau pasul in fata (Metal – Vest)Retragere sau pasul in spate (Lemn – Est)Intoarcerea la stanga (Apa – Nord)Intoarcerea la dreapta (Foc – Sud)Echilibru stabil sau pozitia fixa (Pamant – Centru)Principiul TRANSFORMARII NEINTRERUPTEToti marii maestri ai acestei arte au afirmat ca in T’ai chi Ch’uan nu exista secrete, ca numai practica corecta zilnica este cheia succesului. Un proverb spune: “T’ai chi Ch’uan, zi de zi, o viata intreaga”. Acesta e singurul secret din T’ai chi Ch’uan.Taiji Quan-ulTaiji Quan (sau Tai Chi Chuan) este un stil intern din pleiada stilurilor de arte marţiale chinezeşti numite generic Wushu. Stil intern înseamnă că practicantul nu urmăreşte dezvoltarea capacităţilor fizice prin exersarea forţei musculare şi a vitezei de execuţie, asemeni sportivilor, ci are ca scop dezvoltarea energiei interne (Qi) şi folosirea acesteia în luptă urmând principiile filosofiei Tao-iste.În traducere Taiji Quan înseamnă “Boxul Supremului Absolut” şi este, după părerea mea cea mai fericită îmbinare a conceptului de “energie universală” (Qi), a principiilor Yin şi Yang, a teoriei celor opt trigrame din “Cartea Transformărilor” (Yi King) şi a tehnicilor de meditaţie Tao-istă.Ceea ce este caracteristic pentru Taiji Quan, este faptul că exerciţiile fără partener (taolu), se efectuează foarte lent, într-o manieră calmă şi relaxată, iar mişcările sunt fluente, înlănţuindu-se ca într-un dans. Este practic o meditaţie în mişcare.Originile acestui stil sunt neclare, faptele istorice, împletindu-se adesea cu mitul şi legenda. Cel care se pare fi creatorul primelor “forme” de Taiji este călugărul taoist Chang San Feng (1279-1368). Acesta, bazându-se pe teoria celor opt trigrame şi studiind mişcările din natură, ale diverselor animale, ale norilor, apei, etc., a creat un set de exerciţii care sunt cunoscute sub denumirea de “Cele 13 forme Taiji de pe muntele Wudang”.Legenda spune că într-una din meditaţiile sale matinale, maestrul Chang a observat cum un cocor încerca să prindă un şarpe. La fiecare atac dur al cocorului, şarpele eschiva printr-o serie de mişcări unduitoare reuşind să scape de fiecare dată de ciocul puternic al păsării. Aşa s-a născut principiul “supleţei care învinge duritatea”. Maestrul a avut revelaţia faptului că pentru a câştiga în luptă cu maximum de eficienţă, trebuie să respecţi legile lui Tao reflectate în ritmurile şi mişcările naturii.În cadrul Taiji Quan se cunosc o mare varietate de stiluri, fiind ştiut faptul că în China existau practic atâtea stiluri, câte familii de luptători. Principalele stiluri, care au şi cea mai mare răspândire sunt Yang, Chen, Wu şi Sun.Personal am început să practic Taiji Quan stilul Yang în 1991, imediat după sosirea în ţară a domnului Zhu Rhong Fu, al carui elev am avut onoarea să fiu.Stilul Yang este poate cel mai popular stil, fiind la baza formelor standard folosite în competiţiile internaţionale. Dintre caracteristicile sale aş aminti, poziţiile mai joase şi mişcările ceva mai lente faţă de alte stiluri, care dezvoltă la practicant un Qi puternic şi o bună stabilitate a posturii prin fortificarea membrelor inferioare.Istoria stilului Yang este oarecum anecdotică. Se spune că în secolul XVIII, când Taiji Quan-ul nu era cunoscut prea mult în rândul maselor, fiind practicat numai de către membrii de seamă ai familiilor bogate, un servitor al familiei Chen, urmărea de fiecare dată, printr-o spărtură din gard cum maestrul Wang Chung Yueh preda Taiji membrilor familiei. După îndelungi observaţii şi muncă asiduă, acesta reuşit să înveţe câteva forme ale maestrului şi le-a perfecţionat, reuşind apoi în ciuda tradiţiei să-l convingă pe maestru să-l accepte ca elev. Servitorul din această istorisire este nimeni altul decât marele maestru Yang Lu Chan (1799-1872), care a dezvoltat şi a popularizat mai târziu stilul care-i poartă numele.Taiji Quan-ul, deşi este o puternică artă marţială, este practicat în

Si Gung Krystyan Keller

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s